Se for deg at du har et kundesenter som opplever svært stor pågang. Sannsynligheten for at du får inn mange av de samme hevendelsene flere ganger daglig, er høy. Hvordan kan du redusere belastningen på kundesenteret, ved å gjøre noen endringer på websidene dine? Kan en utfyllende FAQ (ofte stilte spørsmål) være et alternativ? Hva med å rett og slett synliggjøre den viktigste informasjonen dine kunder trenger? Og hvor brukervennlig er nettsiden din? I det siste spørsmålet er det mange punkter man kan gå igjennom. Viktigst er det kanskje at nettsidene er tilpasset mobiltelefon og nettbrett. Nylig ble det kjent at Android (operativsystem for mobil) faktisk har gått forbi Windows i målt nett-trafikk. Dette sier mye om viktigheten av å ha nettsider som fungerer like bra, uavhengig av plattform. Å surfe på en nettside som ikke er tilpasset mobil, via en telefon, er rett og slett et teknisk mareritt.
Det er ingen hemmelighet at de aller fleste nettsider lagrer cookies (informasjonskapsler) i brukerens nettleser. Dette kan brukes til flere formål, blant annet til å vise relevante annonser til brukeren, basert på han eller hennes besøk på dine nettsider (såkalt remarketing). Hvorfor ikke bruke dette for å gjøre brukeropplevelsen på nettsidene bedre også?
La oss benytte oss av ProffComs nettsider som eksempel. Dersom du har vært inne på våre nettsider og fylt ut et kontaktskjema på et eller annet tidspunkt, vil en cookie lagres i din nettleser. Da vet vår nettside hvem du er neste gang du kommer på besøk. Skal du da fylle ut et kontaktskjema, vil du da kun måtte fylle ut de mest nødvendige feltene i kontaktskjemaet. De feltene nettsidene vet at du har fylt ut fra før, vil ikke være synlige – for den informasjonen vet nettsiden allerede om.
(PS. Cookies kan alltid slettes enkelt og greit fra innstillingsmenyen i nettleseren din om du ønsker å bli glemt)
Det enkle er ofte det beste, og dette gjelder også for nettsider. Man trenger ikke fancy animasjoner eller videobakgrunner for å ha en nettside som imponerer. Det viktigste er faktisk at nettsiden er mulig å bruke for kunden din. En nettside må være så avansert eller enkel at den får utført sin hensikt. Intet mer, intet mindre. Om man klarer å kombinere dette med et flott design, er det supert. Men husk bare at flott design som ikke er funksjonelt, ikke er bra design.
Hva kan du gjøre for å sikre gode brukeropplevelser på dine nettsider, og samtidig redusere trafikk til kundesenteret? Her er noen konkrete tips:
Hva gjør du for å optimalisere dine nettsider for kunden?