I løpet av en arbeidsdag på kundeservice opplever en kundeservicemedarbeider en stor del rutinemessige henvendelser. De henvendelsene man nesten kan besvare i blinde. Samtidig har bedriften kanskje mange oppgaver som de ansattes dyptgående kompetanse behøves til, som det rett og slett ikke blir tid til. Kanskje er dette også arbeidsoppgavene som plutselig utløser en helt ny inntjening for bedriften? Hvordan løser du denne situasjonen? For noen vil løsningen være å ansette flere kundekonsulenter for å svare på den økte trafikken. Men hva om trafikkmengden svinger? Da kan jo umulig dette være lønnsomt, ettersom du risikerer å sitte med overbemanning i enkelte perioder av året.
En fleksibel samarbeidspartner på kundeservice kan hjelpe deg med å bemanne dine kanaler etter behov. Fordelen med dette er at man aldri blir sittende med overflødige ressurser internt, da de ansatte hos samarbeidspartneren alltid har andre oppdrag å koble seg på, dersom din trafikk ikke er stor akkurat der og da. På den måten sikrer man å faktisk bare betale for de timene eller minuttene som jobbes og ikke for dødtid.
En slik løsning frigjør interne ressurser, og gjør at dine ansatte kan ta ansvar for mer komplekse problemstillinger og oppgaver enn hva de ville hatt tid til ellers. Dette er igjen med på å spare deg for penger, øke inntektene dine og ikke minst gir det de ansatte en større motivasjon enn å besvare enkle rutinehenvendelser.
En ekstern samarbeidspartner på kundeservice vil kunne bidra med så enkel eller avansert oppgaveløsning som du selv bestemmer. Derfor er det viktig å også ha i bakhodet at man velger en samarbeidspartner som har dyptgående kompetanse innen kundeservicefaget, og som evner å sette sine medarbeidere inn i oppgaver som gjerne krever litt. Det skal jo tross alt ikke være noen forskjell på dine internt ansatte, og de som leies inn. Verken i kunnskap eller dyktighet
Her er noen konkrete punkter som en ekstern kundeservicepartner (outsourcet kundeservice) vil kunne gjøre for deg:
En ekstern partner på kundeservice vil ikke bare kunne besvare dine rutinehenvendelser for deg. En strategisk samarbeidspartner vil kunne bistå deg i alle ledd av å gjøre dine kunders opplevelse så god som mulig. Dette kan være alt fra å bidra med å optimalisere dine nettsider for lettest informasjonstilgang, til å automatisere de enkleste oppgavene du har. Vi har skrevet et innlegg om dette tidligere, som du kan lese her