Hele 51 prosent av bedrifter benytter seg av marketing automation per i dag, og hele 58 prosent av B2B-selskaper planlegger å innføre det (Kilde)
Punkt for punkt. Hva brukes dette til?
Det er utrolig hvilken informasjon du kan få ut av de besøkende på dine nettsider. Har du et kontaktskjema på siden kan du jo plukke ut det meste av hva du måtte ønske av kontaktopplysninger. (Pass bare på at du er GDPR-compliant)
Men er dette alt? Neida. Bruksmønsteret til den besøkende forteller også ekstremt mye. Har vedkommende vært inne og kikket på prisinformasjonen din, kan det bety noe helt annet enn om vedkommende har søkt opp kontaktopplysninger. Her kan man ved en sunn bruk av marketing automation for eksempel programmere nettsiden slik at den besøkende får tilsendt en epost et par dager etter å ha besøkt den aktuelle undersiden, med et spesielt godt tilbud (eller hva som helst annet som du mener kan passe).
Du vet jo at vedkommende er såpass interessert i produktet ditt, at han eller hun har tatt seg tid til å sjekke ut prisene dine. Man har med andre ord begynt å gjøre seg kjent med kundens plassering i kjøpstrakten, og kan tilpasse budskapet deretter.
Eksempelet forklart ovenfor er en veldig enkel beskrivelse av hva automatisert markedsføring kan brukes til.
Så da er det bare å sette opp et slikt system over alt da?
Så enkelt er det dessverre ikke – i alle fall ikke om du ønsker å lykkes med automatisering. Vi gir deg noen gode råd:
Om man passer på å følge disse ”reglene” ligger mye til rette for å kunne lykkes med marketing automation. Likevel må det nevnes at det aller, aller viktigste er at du har en markedsstrategi som støtter opp om bruk av MA. Er ikke denne på plass, anbefaler vi å utarbeide denne før du går til anskaffelse av et system for automatisering. Pass også på at du velger et verktøy for dette som fungerer etter dine behov. Det finnes flere leverandører der ute, men vi vil spesielt trekke frem Hubspot som et godt verktøy til dette formålet. (Ikke sponset)
Om du lurer på noe vedrørende bruken av automatiserte prosesser innen markedsføring, kan du gjerne ta kontakt med oss – så deler vi gjerne av våre erfaringer.