Kundeservicebloggen - Kundeservice, salg, kunstig intelligens og AI. Vi har kunnskapen!

Slik skaper du en karriere innen kundeservice

Skrevet av Tommy Arnesen | 29.06.17 09:58

Å jobbe med kundeservice er utfordrende og spennende. Enkelte har den veldige feilaktige oppfatningen at jobben kun går ut på å ta telefonen når kunden har noe å klage på, men sannheten er at kundeservice faktisk er en av de viktigste kommunikasjonsfunksjonene i en bedrift. Kundeservice er jo selve ansiktet utad!

Å være serviceinnstilt, hjelpsom, medmenneskelig, kunnskapsrik og empatisk er sentrale egenskaper en dyktig kundeservicemedarbeider må ha for å lykkes i jobben sin. Dette er noe som utelukker enkelte kandidater fra det som kan være en langvarig karriere i det vi mener må være en av de mest spennende yrkene som finnes. Men man kan lære seg å bli en god kundeservicemedarbeider!

Hvilke egenskaper trenger jeg?

Vi har tidligere blogget om hvordan arbeidsgivere finner rett kandidat til kundeservice. Det innlegget kan være nyttig for deg som kanskje er i en jobbsøkerposisjon å se på. Der vektlegges de personlige egenskapene man ser etter i en kundeserviceansatt.

Videre vil det være hensiktsmessig å bestemme seg for hvilken form for kundeservice man ønsker å jobbe med, da det kan være så mangt: Innen kundesenter? I butikk? Andrelinjesupport? Teknisk support? Mulighetene er mange innen kundeservice, og det kan være smart å gjøre seg opp en mening om hva man passer best til. For enkelte er det utenkelig å sitte på telefon, og de ønsker kanskje heller å være mer i direkte dialog med kunden. Ansikt til ansikt i en butikk for eksempel. De fundamentale egenskapene til en kundeservicemedarbeider er like uansett, men det er ikke til å stikke under stol at det er to ulike situasjoner å jobbe i en butikk, kontra det å sitte på et kundesenter.

 

Hvilken utdanning trenger jeg?

For å jobbe innen kundeservice trenger man ingen formell utdannelse. Likevel er det mange som velger å ta fagbrev innen salg og service før de entrer sin karriere som kundeservicemedarbeidere. Flere hos oss i ProffCom har kommet inn i bedriften via denne ordningen. Det viktigste er likevel de personlige egenskapene du som person har. Det tekniske lærer du deg underveis, og relativt raskt. I tillegg til dette er det slik at en bedrift som vet å verdsette å ha en god kundeserviceavdeling gjerne bruker litt ressurser på videreutdanning av de ansatte. På denne måten tilegner man seg hele tiden større kompetanse innen faget.

 

Kundeservice kan være så mangt: En dyktig barista evner også å yte god kundeservice for sine kunder

 

Hvilke karrieremuligheter finnes innen kundeservice?

Mange trives godt med å jobbe som kundeservicemedarbeider i lang tid. Litt avhengig av hvilken bransje man jobber i, finnes det stort sett gode karrieremuligheter innen kundeservice. De virkelig dedikerte ansatte kan fort få tilbud om stilling som fagansvarlig. Om man ønsker det, er det også gode muligheter for kundeservicemedarbeidere å jobbe seg opp til avdelingsledere eller kundeserviceledere etter en stund. Vi kjenner til flere tilfeller hvor man har startet som kundeservicemedarbeider og endt opp i selskapets ledergruppe, så her det egentlig bare fantasien (og din stå-på-vilje og motivasjon) som setter grensene. Likevel ser vi også mange tilfeller av de som jobber som kundeservicemedarbeider i lang tid, og gjerne hele yrkeslivet, fordi de genuint brenner for å kunne yte god kundeservice og være til hjelp.

 

Om man ikke velger å jobbe innen kundeservice i hele sitt yrkesliv, er dette likevel en god erfaring man alltid vil kunne se tilbake til, og bruke i andre jobber. Man lærer seg mellommenneskelig kommunikasjon, ansvarshåndtering og effekten av hvordan du kan påvirke andre mennesker. Bare for å nevne en liten del av den kompetansen man får.

 Kundeservice er enkelt sagt et av de mest spennende yrkene man kan ha!

 

Vi er ofte på jakt etter nye talenter, og prater gjerne med deg om du ønsker å jobbe innen kundeservice: