Kontrakten er skrevet under, og første arbeidsdag for din nye medarbeider har endelig kommet. Sist var det kandidaten som skulle overbevise deg – nå må du sørge for at den nyansatte finner seg til rette, og faktisk får lyst til å bli værende i bedriften. Hvordan gjør du dette på best mulig måte?
Alle bedrifter har ulike praksiser for hvordan de tar imot nye ansatte. Enkelte har lange prosesser som drar ut i flere uker etter oppstart. Hos andre kastes man ut på dypt vann og forventes å svømme allerede etter et par dager. Fasiten på hva som er rett og galt her er ekstremt subjektivt, og dermed vanskelig å gi et konkret svar på. Det er likevel noen tiltak og aktiviteter som vi mener burde på plass når du tar imot nye medarbeidere
Sett av tid i kalenderen til oppfølging: Som leder burde du sette av tid i egen kalender til å bli ordentlig kjent med den nye ansatte. Dette gjøres både i form av oppfølgingssamtaler, men også ved uformell prat i løpet av den første tiden. Kanskje setter du av lunsjen din, eller kanskje en middag, til den nye personen? Ved å bli fort kjent er det også lettere for den nye å finne seg til rette
Litt avhengig av stilling den nye ansatte har, vil det også være en del praktiske gjøremål som må utføres ved oppstart. Likevel er det enkelte ting som man kan gjøre klart på forhånd:
Kort og godt burde alt nødvendig av arbeidsredskaper og verktøy være på plass ved første arbeidsdag, slik at den nye kommer i gang med jobb så fort som mulig.
En dårlig onboarding er å gi noen en PC og si ”her skal du sitte”, for så å overlate dem til seg selv og sine kontraktsfestede arbeidsoppgaver. Ved å gjøre dette riktig kan du sørge for at den nyansatte får et godt inntrykk av bedriften din, som også gjør at de føler seg godt ivaretatt allerede fra dag en. Føler de ansatte seg godt ivaretatt, er sannsynligheten også stor for at de blir værende i bedriften lenger
Hvilke rutiner har din bedrift for introduksjon av nye ansatte?