Når vi i ProffCom søker nye kundebehandlere, får vi oftest ekstremt mange søknader. Mange ønsker å jobbe innen kundeservice, men det er få som kommer gjennom nåløyet. Hvorfor? Når vi velger kandidater som skal komme på intervju, er det spesielt én ting vi ser på i søknaden, og det er ikke hvor mye erfaring man har fra før!
Om man googler «hvordan skrive jobbsøknad», får man ekstremt mange resultater. 268 000 for å være helt nøyaktig. En god del av disse er svært gode, og forteller deg i prinsippet alt du trenger å vite før du setter deg ned og skriver en jobbsøknad. Dette innlegget vil handle om mye av de samme, men vil fokusere spesielt på hvordan du skreddersyr din søknad for en jobb innen kundeservice.
Når vi rekrutterer mennesker til nye stillinger, er det oftest ikke CV-en som er det viktigste. I en tid der yrkeserfaring virker som det viktigste for enhver arbeidsgiver, er det ikke helt slik innen kundeservice. Innen kundeservice er det nemlig du som person, og din personlighet som er med på å avgjøre om du blir kalt inn til intervju eller ikke. Så hvordan kan man få frem dette i en søknad?
Du har funnet en stilling i en kundeserviceavdeling du kunne tenke deg å søke på. Hva gjør du så? Ikke alle kundeserviceavdelinger er like, så her gjelder det å lese stillingsinstruksen nøye. Det viktigste er at du svarer på det annonsen spør etter.
Her kommer et tips som kan være nyttig å få med seg: De aller fleste som ansetter nye kandidater til kundeservice vil være villige til å se bort fra formelle krav om erfaring og ansenitet så lenge du er dyktig nok til å frem din personlighet og motivasjon i søknaden – gitt at personligheten passer inn i deres bedrift.
Vi har skrevet mange innlegg her på bloggen om hvordan man rekrutterer rett person til kundeservice, og det som går igjen her at man burde ansette en kandidat som er kunnskapsrik, hjelpsom, empatisk, interessert og positiv. Ingen av disse kriteriene behøver å innebære at du har en lang karriere fra før. La oss gå igjennom de ulike punktene, og se på hvordan du kan gjøre deg selv relevant innenfor de ulike:
Det er ikke sikkert at alle bedrifter har dette som de viktigste kriteriene når de skal ansette nye medarbeider, men sannsynligheten for at de har det, er svært høy. Ved å vise at du har disse egenskapene, i tillegg til at du svarer på alt det andre som stillingsannonsen spør etter, er sjansen stor for at du havner i bunken med søknader som videre blir kalt inn til intervju.
Avslutningsvis er det noen små tips det også kan være lurt å ta med seg, som egentlig er felles for alle som skal søke jobb:
Bonustips: Om du blir kalt inn på intervju, sørg for å lese deg opp på hva du skrev i søknaden. På den måten kan du også gjøre deg noe tanker om hva du vil få spørsmål om i intervjuet
Lykke til med jobbsøkingen!