Er du ny på arbeidsmarkedet? Eller har du kanskje sett deg lei din nåværende jobb, og skal ut på jobbjakt igjen? Da er det mange gode tips man kan få med seg på veien i en søknadsprosess. Her vil vi gi deg noen gode råd om hvordan du lander intervjuet til en stilling innen kundeservice.
Dette er en revidert og oppdatert utgave av et tdligere innlegg, som du kan lese her.
Mange tror at man skal måtte kunne alt, og kunne sjekke av på absolutt alle krav i en stillingsannonse. Dette er sjelden riktig. At din profil harmonerer bra med stillingsutlysningen er absolutt en fordel, men så lenge du skriver en god søknad er det alltid gode muligheter til å likevel få komme på intervju.
Når vi i ProffCom rekrutterer mennesker til nye stillinger, er det oftest ikke din lange CV som er det viktigste. Innen kundeservice er det nemlig du som person, og din personlighet som er med på å avgjøre om du blir kalt inn til intervju eller ikke. Så hvordan får du dette frem i søknaden din?
Du har funnet en stilling i en kundeserviceavdeling du kunne tenke deg å søke på. Hva gjør du så? Ikke alle kundeserviceavdelinger er like, så her gjelder det å lese stillingsinstruksen nøye. Det viktigste er at du svarer på det annonsen spør etter.
Her kommer et tips som kan være nyttig å få med seg: De aller fleste som ansetter nye kandidater til kundeservice vil være villige til å se bort fra formelle krav om erfaring og ansennitet så lenge du er dyktig nok til å frem din personlighet og motivasjon i søknaden – gitt at personligheten passer inn i deres bedrift.
Vi har skrevet mange innlegg her på bloggen om hvordan man rekrutterer rett person til kundeservice, og det som går igjen her at man burde ansette en kandidat som er kunnskapsrik, hjelpsom, empatisk, interessert og positiv. Ingen av disse kriteriene behøver å innebære at du har en lang karriere fra før. La oss gå igjennom de ulike punktene, og se på hvordan du kan gjøre deg selv relevant innenfor de ulike:
Det er ikke sikkert at alle bedrifter har dette som de viktigste kriteriene når de skal ansette nye medarbeider, men sannsynligheten for at de har det, er svært høy. Ved å vise at du har disse egenskapene, i tillegg til at du svarer på alt det andre som stillingsannonsen spør etter, er sjansen stor for at du havner i bunken med søknader som videre blir kalt inn til intervju.
Ps. Visste du at en jobb innen kundeservice vil kunne gi deg mange erfaringer og ferdigheter som du vil få bruk for i andre jobber senere i karrieren din? Les innlegget her
Avslutningsvis er det noen små tips det også kan være lurt å ta med seg, som egentlig er felles for alle som skal søke jobb:
Bonustips: Om du blir kalt inn på intervju, sørg for å lese deg opp på hva du skrev i søknaden. På den måten kan du også gjøre deg noe tanker om hva du vil få spørsmål om i intervjuet
Lykke til på jobbjakten!