I ProffCom er slagordet: Det handler om mennesker. Og det er nettopp det det gjør. Menneskene gjør hele forskjellen på gode- og dårlige resultater. Og da spesielt innen kundeservice, som faktisk er en av bedriftens viktigste kommunikasjonsoppgaver.
Hovedfunksjonen til kundeservice er å bistå kunder med stort og smått. De ansatte gjør alt fra å hjelpe til med tekniske utfordringer til å besvare fakturaspørsmål. En person som skal håndtere disse oppgavene og trives i jobben sin, er derfor forventet å inneha et minimum av empati og forståelse for andres utfordringer. Dette er selve grunnlaget for å kunne trives med sine arbeidsoppgaver og å gjøre kunden fornøyd.
Det siste halvåret har vi fokusert mye på forskjellen mellom god og dårlig kundeservice, i tillegg til å vise hvilke grep du selv kan gjøre for å optimalisere din kanalstrategi for å få enda mer fornøyde kunder. Dette mener vi stadig vekk blir viktigere i kampen om kundene, da ikke alt lenger handler om pris når man velger seg en leverandør.
Når vi rekrutterer kundeservicemedarbeidere, er det spesielt fem punkter vi mener er viktige vurderingskriterier :
Bonustips: Ved å måle kundetilfredshet og andre viktige KPIer, vil du til enhver tid ha muligheten til å si noe om hvordan din bedrift faktisk gjør det når det kommer til kundeservice. Dette kan også gi en indikasjon på nivået av dine medarbeidere (men ikke utelukkende). Vi har blogget om dette tidligere i sommer, og vil anbefale en kikk på dette her
Disse punktene kan kanskje virke som selvfølgeligheter, men er faktisk avgjørende for om du får en ansatt som vil kunne utføre sine arbeidsoppgaver på forventet måte. Ikke minst er det viktig for den aktuelle kandidatens trivsel på arbeidsplassen. Ansetter du en person som ikke egner seg til å jobbe i kundeservice, vil heller ikke den aktuelle personen trives i jobben sin.
Ansett riktig – det sparer deg både tid og penger