Hvert år gjør Kantar TNS en undersøkelse blant norske forbrukere. Der sjekker de demografi, hvordan de spurte liker å kontakte kundeservice, når de gjør det, hvor tilfredse de er og alle mulige andre faktorer. Hvordan ser tallene ut i år?
Det er ingen tvil om at det vi hittil har skrevet om på bloggen, hva gjelder kanalvalg og andre trendspådommer for det kommende året, også er svært tydelig i tallene til TNS. Vi digitaliseres mer og mer, og de kanalene som tidligere dominerte, taper terreng for allerede etablerte kanaler – men også for noen relativt nye.
I følgende informasjonsgrafikk presenterer vi de mest åpenbare trendene innen det siste av det siste fra kundeservicetrender:
![Kantar TNS stiller med de siste tallene og trendene innen kundeservice Kantar TNS stiller med de siste tallene og trendene innen kundeservice](https://cdn2.hubspot.net/hub/2699111/hubfs/Bilder%20blogg%20Q1%202018/Kantar%20TNS/kundeservice_indeks.jpg?width=700&name=kundeservice_indeks.jpg)
![KSindeks avdekker de nyeste trendene og retningene kundeservice tar KSindeks avdekker de nyeste trendene og retningene kundeservice tar](https://cdn2.hubspot.net/hub/2699111/hubfs/Bilder%20blogg%20Q1%202018/Kantar%20TNS/ksindeks.2.jpg?width=700&name=ksindeks.2.jpg)
![Kundeservice i 2018 heller mer og mer mot chat, chatbots og ai Kundeservice i 2018 heller mer og mer mot chat, chatbots og ai](https://cdn2.hubspot.net/hub/2699111/hubfs/Bilder%20blogg%20Q1%202018/Kantar%20TNS/kundeservicetrender3.jpg?width=700&name=kundeservicetrender3.jpg)