Tiltakene for å begrense COVID-19 utbruddet har sendt tusener av ansatte fra store og små bedrifter hjem på kjøkkenbenken med PC’n under armen. Noen av oss hadde allerede rigget oss til fra før, men for mange er dette en helt ny situasjon.
Vi i ProffCom har sendt hjem over 200 medarbeidere som hver dag håndterer flere tusen kundehenvendelser både skriftlig og muntlig. Spesielt for småbarnsforeldre kan det by på noen utfordringer, men kundene er faktisk ganske tolerante med litt uvante lyder som barnelatter og hundeglam fra «kundesentret». Ofte blir det en hyggelig prat med masse forståelse og litt ekstra latter.
Vil vi tilbake i kontorfellesskapet når epidemien er over? Når kidsa er i barnehagen, på skolen og vi kan settes oss på bussen eller i bilen på vei til jobb? Kanskje ikke slik det har vært.
Vi i ProffCom har allerede fått tallgrunnlag for hvordan denne manøveren har gått de to første ukene og vi er mildt sagt positivt overrasket. Beregninger på effektivitet og kvalitet er viktig i vår jobb og blir derfor målt ned på minste desimal. I snitt har ikke effektiviteten og kvaliteten gått ned, samtidig er sykefraværet på et nivå som er lavere enn normalt. Enda bedre er det at KTI (Kundetilfreds målinger) har økt i perioden. Hvorfor skal vi betale dyr husleie i fremtiden når de ansatte gjør en like god jobb hjemmefra?
- Vi slipper å pendle frem og tilbake på jobb fem dager i uka og sparer penger, tid og miljø.
- Vi kan tilby større fleksibilitet i forhold til arbeidstid der det er mulig og ønskelig.
- Vi kan ansette medarbeidere som bor på helt andre plasser enn våre lokasjoner.
- Det går fint å kommunisere i digitale felleskap og det finnes sikkert enda fler og bedre løsninger i markedet.
- Ansatte kan legge lista høyere i forhold til sykefravær og mulighet for å ta ut restarbeidskraft ved sykdom.
Denne lista kan gjøres lang, men det finnes alltid en bakside på medaljen som kollegialt samvær, kulturbygging og kompetanseoverføring. Dette og mye annet kan sikkert løses hvis oppsidene med å tilby større grad eller permanent hjemmekontor er tilstede. Du må ikke vise «morratrynet» ditt til sjefen på kontoret for å gjøre en jobb som teller.
Når det gjelder å ivareta kulturen så kommer det stadig nye kreative digitale løsninger. Våre interne sosiale medier har gått varme, og det dukker opp stadig nye kreative aktiviteter. Vi har så langt sett felles lunsj på Teams og sågar fredagspils med gitarspill og Kahoot.
Likevel savner vi normale tilstander og kollegaene våre. Vi bekymrer oss mer for hverandre og jeg ser at alle mailer begynner med: «Håper det går bra med deg og dine».
Ut av et stort smell så kan det komme endringer som er bra når støvet har lagt seg. Vi skal fremdeles løse en voksene miljøkrise og mindre pendling vet vi er en god bidragsyter.
Hold avstand og vask henda!