Husker du den gangen man som rekrutterer kunne legge ut en stillingsannonse på finn.no, lene seg tilbake, og i løpet av kort tid kunne sitte på en gigantisk bunke søkere? Vel, den tiden er for veldig mange bransjer over. Nå er det på tide å tenke nytt for å fylle de ledige stillingene.
La oss bare si det først som sist: Det er søkernes marked om dagen. Noen jubler, andre fortviler. En rekke ulike faktorer har spilt inn og snudd opp ned på det tidligere forutsigbare arbeidsmarkedet. Et marked hvor søkerne var prisgitt bedriftene, og ikke omvendt. Før kunne man omtrent kaste halve søkerbunken og fremdeles ha for mange kvalifiserte søkere å gå igjennom, i dag er det ikke engang sikkert at man får tak i den rette personen til et førstegangsintervju.
Som nevnt jubler noen, og andre fortviler. De som jubler, er definitivt søkerne. Som nå kan velge og vrake i langt større grad enn hva som har vært mulig tidligere. Og er ikke det bra, da? I aller høyeste grad. For det første fører dette til at vi som arbeidsgivere må tenke nytt og bli enda bedre på å skape en attraktiv arbeidsplass for alle ansatte. For det andre, vil vi med mye høyere sannsynlighet kunne si at den personen vi til slutt ansetter, har den rette motivasjonen for stillingen.
Har du lest denne? Slik skriver du jobbsøknaden som får deg inn på intervju
Nye tider gir nye krav fra søkerne
Om din bedrifts stillingsannonser fremdeles har den samme listen over hva dere kan tilby søkerne, som dere hadde for fem år siden, er det på tide å gjøre en liten jobb.
Det holder ikke lenger å si at dere tilbyr en “arbeidsplass med mening”, “gode ledere”, “spennende arbeidsoppgaver” eller lignende. Det er en ny tid og de ansatte ser etter arbeidsplasser som kan passe inn i deres hverdag – ikke omvendt.
Under pandemien gjorde vi oss gode erfaringer med å jobbe med kundeservice via hjemmekontor. Så bra funket det for oss at vi faktisk har valgt å beholde dette som et permanent tilbud til alle som ønsker den fleksibiliteten dette skaper i hverdagen. De får absolutt lov å komme innom kontoret også, men hovedsaklig utfører de alle arbeidsoppgaver hjemmefra.
Vi har også opplevd at rekrutteringen i våre “gamle” trakter har gått tregere enn tidligere. Dermed har vi valgt å åpne for å hente ansatte også utenfor byene vi er etablert i. Så sent som i høst etablerte vi en egen hub i Trondheim hvor vi samler en gjeng medarbeidere som jobber derfra. Dette beviser at ved litt kreativ tenking og fleksible løsninger fra vår side, åpner vi plutselig et helt nytt marked å hente medarbeidere fra.
Men det er ikke bare det å kunne jobbe hjemmefra som er med på å overbevise søkerne om at din bedrift er deres neste arbeidsplass. Hvor godt man trives på jobb er en helt avgjørende faktor for svært mange. Dette har vi også tatt på alvor, og utfører temperaturmålinger blant alle våre medarbeidere hver 14 dag, for å kunne kartlegge hvordan det står til. På den måten vil vi også kunne gå inn og gjøre tiltak dersom undersøkelsene viser at dette er nødvendig. Likevel er den største verdien i disse undersøkelsene at vi ser at medarbeiderne våre trives – og at vi får muligheten til å hele tiden ligge i forkant av eventuelle tiltak som må gjøres. Dette sørger for at trivselen hele tiden er på topp.
Unge jobbsøkere vektlegger fokus på bærekraft i enda større grad
Spesielt for unge mennesker står miljø og bærekraft stadig høyere oppe på prioriteringslisten når man skal velge sin nye arbeidsgiver. Forventningen er at virksomheter skal bidra til å redusere sitt klimaavtrykk men også ha bærekraftige tilbud til de ansatte.
I en artikkel publisert av Konjunktur Sørøst kommer det frem at Likestilling, mangfold og bærekraft (CSR) var den niende viktigste egenskapen unge jobbsøkere mente måtte på plass hos en eventuell ny arbeidsgiver.
Her er det kanskje vanskelig å vite hvor man skal begynne, om man som bedrift aldri har hatt spesielt mye fokus på nettopp dette området, men et godt råd kan være å sette seg inn i hvordan man kan bli et sertifisert Miljøfyrtårn. På denne måten “tvinges” man ta mange gode grep i riktig retning av å bli en mer miljørettet aktør.
Det skal nevnes, som det også presiseres i artikkelen, at miljøfokuset ikke bare handler om hvordan bedriften tar klima og miljø på alvor – selv om vi anser dette som utrolig viktig, men også om hvordan arbeidsgiver legger til rette for et godt arbeidsmiljø for de ansatte.
Har du lest denne? Kulturbygging på arbeidsplassen er mer enn bare vafler og lønningspils
Tenk igjennom hvilken fordel det er å jobbe hos nettopp deg
Nevnt tidligere i teksten, er det mange eksempler på “dårlige” fordeler man kan liste opp i en stillingsannonse. Det er ikke opp til oss å si hva som er rett eller feil å love medarbeiderne, men et godt råd er å forsøke å kunne tilby fordeler som er lette å forstå og som faktisk gir søkeren en verdi.
Har din bedrift et treningsrom i kjelleren? Få det med! Har dere gode pensjons- og forsikringsordninger? Eller vant dere nettopp en pris for godt arbeidsmiljø? Inkluder dette også. Vis hvorfor dere er en attraktiv arbeidsgiver med konkrete eksempler, snarere enn bare å si at dere “har et dynamisk miljø og er en fremtidsrettet bedrift”. Dette blir gjennomskuet med en gang og gir ingen verdi for de som vurderer å søke på stillingen.
Rekruttering i 2023 er en utfordring for alle, nesten uavhengig av bransje. Folk søker trygghet i sine eksisterende jobber. De som er på jobbjakt har mer å velge i enn på veldig lenge, og vi har dessverre blitt ofre for våre egne oppbrukte floskler i stillingsutlysningene. For å lykkes med rekruttering er det dermed på tide å tenke nytt, se de ansattes ønsker og behov i mye større grad, og faktisk komme til erkjennelsen at det er søkers marked om dagen. Jo fortere man får øynene opp for dette, jo større sjanse er det for at nettopp din bedrift blir den som til slutt kaprer drømmemedarbeideren.
Lykke til!